Ragam manusia

Wednesday, January 31, 2007

Mesti bayar selepas pinjam

Oleh KHAIROL ANUAR MASUAN

AKHIR-akhir ini kita sering mendengar mengenai kesanggupan Ah Long melakukan jenayah terhadap peminjam. Pelbagai cara cara digunakan untuk mendapatkan wang mereka kembali yang telah berlipat kali ganda jumlahnya.

Kelmarin pula, kita ada membaca melalui laporan akhbar bahawa selain daripada Ah Long, peminjam juga akan dikenakan tindakan.

Pada pandangan penulis, amaran sebegini adalah amat penting bagi mengelakkan gejala Ah Long. Jika tiada orang yang ingin meminjam daripada Ah Long, ada kemungkinan gejala ini akan lenyap. Ini kerana Ah Long juga tahu “pelaburan” mereka itu tidak mendatangkan hasil langsung dan lama-kelamaan gejala ini dengan sendirinya akan hilang.

Penulis juga ingin mengaitkan tentang satu keajaiban di Bangladesh. Dr. Muhammad Yunus telah menubuhkan sebuah bank khusus untuk memberi pinjaman mikro kepada rakyat Bangladesh. Pengasas bank ini menamakannya Bank Grameen. Tujuannya mulia. Caranya mudah. Pembayaran balik adalah seminimum mungkin. Hasilnya hebat. Malah penulis boleh mengatakan bank ini juga telah memalukan Bank Dunia dan juga Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dalam bentuknya yang tersendiri. Ini kerana matlamatnya telah tercapai.

Dinobatkan

Lebih manis daripada itu, pada 10 Disember lepas, pengasas bank ini telah dinobatkan sebagai pemenang Hadiah Nobel. Dr. Yunus membawa pulang sejumlah 10 juta Swedish crown. Tetapi kemenangan sebenar Bank Grameen ialah ia telah mengubah kehidupan ramai warga Bangladesh. Pinjaman yang diberikan telah membuka mata rakyat Bangladesh untuk memulakan sesuatu perniagaan. Selain itu ia juga tiada cagaran.

Penulis juga tertarik dengan pandangan Dr Yunus yang menyatakan bahawa kemiskinan adalah musuh kepada keamanan. Keamanan yang dimaksudkan oleh pengasas bank ini ialah kesejahteraan.

Kata-kata beliau ada asas. Jika sesebuah keluarga kesempitan wang maka akan terjadi pelbagai musibah. Ini termasuk perceraian, anak lari dari rumah dan pelbagai lagi.

Sekurang-kurangnya apa yang diusahakan oleh Bank Grameen ialah mengurangkan kesempitan hidup. Oleh itu institusi bank ini berjaya mengubah cara hidup orang Bangladesh. Selain itu juga ia memperlihatkan bagaimana harapan diletakkan di bahu anak tempatan untuk membantu masyarakatnya. Jika meminta bantuan luar, selama itulah mereka akan terus tertekan.

Di Malaysia ada banyak bank yang menawarkan pinjaman peribadi dan untuk usahawan kecil. Malahan kerajaan juga ada menyediakan dana untuk golongan ini.

Cumanya ialah mereka sering mencari jalan mudah untuk mencari Ah Long. Jadilah peminjam yang diiktiraf dengan meminjam dari institusi yang disahkan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home