Ragam manusia

Tuesday, January 30, 2007

Penjajahan akal di kalangan kita masih tebal

SELEPAS 50 tahun merdeka, penjajahan akal kita masih menebal. Kalau anda tidak percaya, dengar, lihat, baca dan perhatikan sesetengah perkara di negara kita.

Misalnya, ibu negeri Pulau Pinang masih Georgetown – sempena nama Raja George III Britain (1738-1820; menjadi raja 1760- 1820).

Apa salahnya kalau nama ibu negeri itu ditukar kepada nama asalnya, bandar raya Tanjung? Ia tentu boleh dilakukan, kerana Penang Hill telah ditukar namanya kepada Bukit Bendera.

Ramai orang beranggapan bahawa Pulau Pinang dibuka oleh Francis Light pada tahun 1776. Mereka ini buta sejarah. Atau mereka suka mendewa-dewakan orang Inggeris.

Dalil yang ada menunjukkan Pulau Pinang telah diteroka sekurang-kurangnya 42 tahun lebih awal (1734) oleh orang Aceh.

Laksamana Intan Nam Tunku Patis Batang telah membina masjid tertua di Pulau Pinang pada tahun 1145 Hijrah (1734 Masihi) di Batu Uban. Nama laksamana itu ialah Haji Mohammad Salleh. Sayang namanya tidak dikenang.

Sekarang sebuah bandar baru sedang dibina di satu tempat di tepi laut di Pulau Pinang. Tempat itu dinamakan Queens Bay. Nampaknya orang Pulau Pinang masih setia kepada Queen Elizabeth.

Apa salahnya kalau teluk itu dinamakan Teluk Tun Teja, misalnya?

Di Negeri Sembilan ada Port Dickson. Siapakah Dickson? Tak bolehkah kita tukar namanya kepada Pelabuhan Tuah, sempena nama Laksamana Tun Tuah?

Di Pahang ada Bukit Fraser? Siapakah Fraser? Cuba anda selidik. Tak bolehkah nama bukit itu ditukarkan kepada Bukit Kilau, misalnya, sempena nama pejuang Mat Kilau?

Di Selangor ada Taman Templer. Ya, kita tahu Jeneral Templer ada peranan dalam perjuangan menentang pengganas komunis, tetapi yang ramai mati siapa? Askar Melayu.

Cuba tanya bekas perajurit zaman itu yang masih hidup tentang cadangan ini. Setujukah mereka kalau Taman Templer kita tukar namanya kepada Taman Perajurit?

Banyak lagi perkara berkaitan hal penjajahan akal ini.

Tetapi, seperti yang kita sedia maklum, penjajahan akal berlaku kerana sesuatu bangsa itu suka dan bangga dijajah.

– T. S. LANANG,

Minden, Pulau Pinang.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home